CCR – Geneza

Zdarza mi się przeglądać oferty i usługi w poszukiwaniu nowych, ciekawych rozwiązań lub po prostu chcę być na bieżąco z tym, co się dzieje w danej branży. Z racji moich zawodowych zainteresowań często nie mogę się powstrzymać, aby nie przyjrzeć się bliżej jak inni sobie radzą z obsługą Klienta i wsparciem sprzedaży. Z czasem moje poszukiwania zaczęły owocować usystematyzowanym i spójnym podejściem. Dało mi to bazę do tego, by pokusić się o kilka statystyk i spostrzeżeń. Tak narodziła się idea “Customer Care Review”.

W poprzednich odcinkach

1CRM	1sales	Accelo	Anthill CRM	Apis CRM	Aptean	Apto	Ascent360	BigContacts	Blackbaud	BPA Solutions	BPM Online	BuzzFlow	Capsule CRM	CiviCRM	Claritysoft	CorkCRM	Cosential	Creedenz	DigitalCRM	edrone	EspoCRM	FreeCRM	Freshworks	GMP CRM	HaystackCRM	HubSpot	HyperOffice CRM	IBM	InfoFlo	Item8	Ivinex	Kapture	Karma CRM	Kool CRM	LeadsLive	Logicbox	MarketSharp	Maximizer	Neon	Netric	NetSuite	OnePageCRM	OnSite CRM	OpenCRM	Planner Dale	Propeller CRM	ProsperWorks	Redhorse Systems	Redtail Technology	Robo CRM	Saarif CRM	SalesBabu	Salesboom	Salesflare	Salesmanna	SalesOutlook CRM	Sellsy	Snapforce	Soffront	SuperOffice	SwiftCRM	Talisma	TargetX	Telenotes CRM	UGRU	Vergify	Vtiger	WakeUpSales	Wealthbox	webCRM	WindsCRM	ZimpluCRM	Zoho	Zurmo

Wstęp – Czy szewc bez butów chodzi?

Nie wyobrażam sobie skutecznego opanowania komunikacji i współpracy z Klientami oraz wsparcia decyzji sprzedażowych bez pomocy CRM-u. Korzystam na co dzień z dwóch tego typu platform, uczestniczyłem również w kilku wdrożeniach. A rynek? Jest ogromny, wciąż z dynamiką wzrostową.

Czołowi gracze odnotowują wzrosty nawet do 40% rok do roku, a setki firm walczą o kolejne kawałki tortu. Wystarczy zajrzeć, przykładowo, tutajlub tutaj i już można zanurzyć się w analizę kilkuset opisanych tam rozwiązań.

Dostawcy CRM budują swoją pozycję jako eksperci w zakresie wsparcia sprzedaży, obsługi, utrzymania Klienta i zarządzania komunikacją. Dlatego robiąc kolejną analizę rynku dla Klienta zebrałem dla siebie kilka dodatkowych informacji. Postawiłem sobie pytanie


Jak dostawcy CRM wspierają i obsługują potencjalnych Klientów wizytujących ich serwisy… czy szewc bez butów chodzi?

Metryczka przeglądu

  • Dostawcy CRM
  • Liczba serwisów : 75
  • Rynek: Cały świat
  • Sposób dotarcia: online
  • Kiedy: listopad 2018 – styczeń 2019
  • Lista analizowanych marek na końcu dokumentu

Kanały komunikacji

W jaki sposób mogę skontaktować się z firmą? W jaki sposób jestem angażowany? Jak zawsze w tej sytuacji firmy stosują różnorodny miks kanałów, w zależności od przyjętej strategii lub możliwości (choć czasem nie mierzą sił na zamiary).

Udział firm, które oferują swoim Klientom wszystkie powyższe kanały równocześnie wyniósł około 32%. Na obsługę wyłącznie poprzezczat zdecydowało się 4% serwisów.

Dostępność obsługi Klienta

Czy to dobry moment, żeby z kimś porozmawiać? Niestety, tylko w 11% przypadków znalazłem informację o godzinach pracy obsługi Klienta. Najczęściej zatem nie wiedziałem, czy zastanę kogoś po drugiej stronie. Czy ikonka „offline” oznacza przerwę obiadową, czy zaczynamy pracę za 11 godzin? Prosta droga utraconej sprzedaży… Słabo.

Wersje demo / trial a wsparcie online

Ponieważ jestem przyzwyczajony do samodzielnego grzebania w narzędziach zwróciłem uwagę na udostępnienie takiej możliwości przez dostawców.

Lecz nie to było dla mnie najważniejsze. Jako Klient decydując się na wypróbowanie narzędzia czuję się pewniej gdy mam kogoś pod ręką. Przede wszystkim na czacie. To szansa na wzmocnienie dobrego doświadczenia ale również budowanie zaufania i szansy na integrację z moją kartą kredytową.

Nieco ponad połowa dostawców oferujących wersje próbne/demo poszła tym tropem. Choć i tak w większości przypadków nie wiedziałem, kiedy zastanę ich online (patrz dostępność). Ehhh… A skoro już jesteśmy przy czacie…

Kanał czat

Kiedy mówimy o sprzedaży, również za pośrednictwem strony, kanał czat (proaktywny) wydaje się naturalnym rozwiązaniem wspomagającym pozyskanie Klienta. Jak pamiętasz to rozwiązanie wykorzystało 47% firm.

To na co zwróciłem uwagę w pierwszej kolejności to deklaracja czasu odpowiedzi. Dla mnie jeden z filarów dobrej obsługi.

Wynik nie jest dobry, w mojej opinii, a kiedy zestawiłem to z rzeczywistymi czasami odpowiedzi

okazało się, że tylko 50% wywiązało się ze swojej deklaracji co do czasu reakcji. Czasy odpowiedzi powyżej 5 minut są dla mnie nieakceptowalne i na pewno nie pomagają w sprzedaży. Nie skomentuję 47% w ogonie.

Opis poprzedniej statystyki zdradza kolejne zagadnienie. Wykorzystanie botów na czacie.

Kanał czat – boty

Co dziesiąty dostawca korzystający z czatu postanowił posiłkować się botem. Na szczęście 75% z nich było rozszerzeniem lub wsparciem dla żywego specjalisty. W reszcie przypadków mogłem jedynie poćwiczyć klikanie.

Boty często poza bazą wiedzy posiadały niezłomną potrzebę namiętnego „zachęcania” mnie do pozostawienia e-mail’a. Z resztą w prawie 40% wszystkich sesji na czacie podanie go było koniecznym krokiem. Nie lubię…

A skoro o e-mail’u mowa…

Kanał E-mail

Jestem online. Odwiedzam stronę, uzupełniam formularz kontaktowy lub wysyłam wiadomość z własnego konta. I co dalej? Nie wiem…

Brak informacji na ten temat na stronie, ani po wysłaniu formularza, ani w autoresponderze – nie wiem kiedy spodziewać się reakcji. Więc czekam (bo jestem ciekawy, a nie cierpliwy).

Ponad połowa zareagowała w czasie do 6 godzin, co nie jest złym wynikiem, lecz po dostawcach CRMu spodziewałem się lepszych rezultatów. Nie mówiąc o 39% w ogonie – dramat. I jak tu coś kupić?

Podsumowanie

Nie sprawdzałem jak wygląda proces wdrażania Klienta, konwersji na produkt komercyjny a w końcu podejście do utrzymania. Z tej przygody pozostaną dla mnie trzy podstawowe wnioski

  • Deklaruj dostępność obsługi oraz czasy reakcji.
  • Wywiązuj się z powyższych obietnic, a jak nie możesz, to mi o tym powiedz zawczasu.
  • Przy wersjach trial wykorzystuj czat jako narzędzie do angażowania i wsparcia onboarding’u (przecież chcesz mój mail albo numer telefonu;)

Dwa pierwsze punkty powyżej to bazowe zasady dobrej współpracy i wsparcia Klienta. I choć nowinek, „bazłordów”, „ficzerów” i „łał” efektów w bród, to praca u podstaw często leży. I tak sobie to zostawię.

Postanowiłem sam siebie zacytować, dla poprawy nastroju.

Lista analizowanych marek

Poniżej znajduje się alfabetyczna lista nazw domen serwisów (bez rozszerzenia), których wyniki znajdują się w raporcie. Jeżeli znajdziesz tutaj swój serwis i chcesz dowiedzieć się o indywidualne wyniki – odezwij się do mnie ()

1CRM    1sales  Accelo  Anthill CRM Apis CRM    Aptean  Apto    Ascent360   BigContacts Blackbaud   BPA Solutions   BPM Online  BuzzFlow    Capsule CRM CiviCRM Claritysoft CorkCRM Cosential   Creedenz    DigitalCRM  edrone  EspoCRM FreeCRM Freshworks  GMP CRM HaystackCRM HubSpot HyperOffice CRM IBM InfoFlo Item8   Ivinex  Kapture Karma CRM   Kool CRM    LeadsLive   Logicbox    MarketSharp Maximizer   Neon    Netric  NetSuite    OnePageCRM  OnSite CRM  OpenCRM Planner Dale    Propeller CRM   ProsperWorks    Redhorse Systems    Redtail Technology  Robo CRM    Saarif CRM  SalesBabu   Salesboom   Salesflare  Salesmanna  SalesOutlook CRM    Sellsy  Snapforce   Soffront    SuperOffice SwiftCRM    Talisma TargetX Telenotes CRM   UGRU    Vergify Vtiger  WakeUpSales Wealthbox   webCRM  WindsCRM    ZimpluCRM   Zoho    Zurmo

Zastrzeżenia: 
Staram się zachowywać jak potencjalny Klient. Bazuję na informacjach znalezionych na stronie internetowej. Zadaję pytania via chat, wysyłam maila z pytaniem. Nie powtarzam podejścia, gdyż chcę bazować na pierwszym doświadczeniu. Choć informacje i dane zbierane są rzetelnie, nie mogę zagwarantować, iż są one wolne od jakichkolwiek nieścisłości. Nie odpowiadam również za aktualność danych podawanych na stronach przez firmy, ani za zmiany, które nastąpiły od czasu mojej wizyty. Z resztą, w mojej opinii, Klient, który odwiedza stronę wykazuje się dużo mniejszą cierpliwością w poszukiwaniach i ocenie ode mnie.

2 komentarze

  1. Pominąłeś firmao. Korzystam z niego od 2 lat bez większych perturbacji. Jakieś tam problemy były, ale od razu mi je naprawili. Chyba o to chodzi. Przekonali mnie tym, że przez 2 tygodnie można testować za darmo firmao.pl/freetrial

    Tomek
    1. Zdaję sobie sprawę, że na pewno brakuje jeszcze wielu kandydatów do tej listy. Dziękuję za sugestię.

      PS. Cieszę się, że skutecznie starasz się wspierać markę swojego aktualnego pracodawcy. Jak widziałeś jednie 53% badanych przeze mnie dostawców oferuje darmowy okres próbny, więc firmao w tym zakresie trzyma należyty poziom. Choć czasem wynika to również ze specyfiki narzędzia i filozofii wdrożenia – czasem po prostu nie da się wpuścić Klienta bez prac wdrożeniowych i konfiguracji.

      Rafał

Dodaj komentarz